Текст бегущей строки
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

середу, 28 вересня 2016 р.

Система уроків за романом Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”



Система
уроків за романом
Михайла Булгакова
Майстер
і
Маргарита












Урок 1
Тема уроку. М.Булгаков – видатний російський письменник. Булгаков і  Київ.
Мета уроку. Ознайомити учнів з творчим шляхом М. Булгакова, тематикою його творчості; розкрити причини довгого замовчування творчої спадщини письменника; показати роль міста Києва у його творчій долі.
Виховувати в учнів любов і повагу до творчої спадщини письменника.
Обладнання уроку. Портрет М. Булгакова, виставка творів, ілюстрації, додаткова література.
Тип уроку.  Засвоєння нових знань.
Епіграф:
Рукописи не горять …
I   Актуалізація опорних знань.
II   Мотивація теми і мети уроку.
III   Пояснення нового матеріалу.
1.Вступне слово вчителя
Існує давній афоризм, який приписують Гете: щоб пізнати поета, потрібно побувати на його батьківщині.
Михайло Опанасович Булгаков (1891-1940) народився у стародавньому місті Києві. Та саме по собі паспортне місце народження не так вже й багато означає, якщо людина, яку ми шануємо, н приросла до нього якоюсь часточкою своєї душі і не втілила його у своїх творах.
Край, що збагатив нас великим іменем, у сприйнятті нащадків, зростається зі світом образів, які подарував нам письменник.    
Батько, Опанас Іванович, викладав у Київській духовній академії курс історії західних віросповідань. Мати. Варвара Михайлівна, виховувала дітей, яких було семеро. Сім’я дала майбутньому письменникові дуже багато – виховала у нього любов до мистецтва, повагу до людей і працелюбність.
Дитинство і юність Михайла пройшли у Києві, з якими пов’язане становлення митця. Він захоплювався класичною літературою й архітектурою, музикою і драматургією. Вивчав давні малюнки і написи у церквах, відвідував відомий театр Соловйова. На Андріївському узвозі містилася квартира Булгакових, що стало праобразом будинку  Турбіних у романі  “ Біла гвардія ” та п’єсі  “Дні Турбіних .” Зараз у домі меморіальний музей письменника.
Після закінчення гімназії  вступив на медичний факультет Київського університету.  У роки навчання прийшло перше кохання, у 1913р. він повінчався з Тетяною Лампа. Але перша світова війна, революція та громадянська війна навіки розлучили їх.
Склавши випускні екзамени екстерном, почав працювати лікарем – в Чернівцях, Кам’янці – Подільському, Смоленську. Перші враження від лікарської практики знайшли відбиток у книзіЗаписки юного лікаря”(1925-1926).
В ранньому оповіданні М. Булгакова Я вбив лікар Яливін, в якому легко вгадати постать самого автора, замріяно каже: “Ах, какие звезды на Украине! Вот семъ лет почти живу в Москве, а все – таки тянет меня на родину. Сердце щемит, хочется иногда мучительно в поезд… и туда. Опять увидеть обрывы, занесенные снегом. Днепр… Нет красивее города на свете, чем Киев ”.  


2.Булгаков і влада
У липні 1929р. М. Булгаков звернувся до Сталіна з проханням дозволити йому виїхати за кордон, але воно залишилося без відповіді. Відчайдушним зойком людини, якій уже нічого було втрачати, став лист письменника до уряду СРСР, написаний 28 березня 1930 р., який свідчив про те, що автор його не відступив від своєї позиції й розпочав відкритий діалог із владою.
Тому невипадково проблема митець і влада стає головною у його творах 30-их років. Протягом 1928-1940рр. М.Булгаков  працював над романом “ Майстер і Маргарита , у якому розповів про те, що не можна було висловити вголос, - про свободу, християнські заповіді, незалежність творчості, силу людського духу.


3.Останні роки життя
У 1931-1932рр. до письменника прийшло нове натхнення, пов’язане з його коханням до Олени Шиловської. Їхні стосунки були складними і неоднозначними : вона мала свою сімю. М.Булгаков залишився без роботи. Але кохання виявилось сильнішим за обставини, і письменник насолоджувався миттю щастя, яке несподівано надарувала йому доля Олена Сергіївна стала праобразом Маргарити в романі.
Проте жити письменникові залишилося зовсім недовго. У 1939рю він закінчив п’єсу “ Батум ” про початок революційної діяльності Сталіна. На перший погляд, цілком безневинна, вона містила багато символів і натяків на жорстокий характер і бездушність Сталіна, його прагнення будь-якою ціною здобути владу. Певна річ, усі ці натяки були розгадані, що призвело до нищівної критики п’єси. Все це не могло позначитися на стані здоровя письменника. 10 травня 1940р. його не стало. Він помер, так і не зробивши остаточної правки роману Майстер і Маргарита ”- свого духовного заповіту.

4.Тематика творів.
М. Булгаков порушує такі проблеми:
а)Поєднання трагічного з ліричним;(у романі Біла гвардія);
б)тема відповідальності науки перед життям :
(повісті Фатальні яйця,Собаче серце);
в)проблема наркотичної залежності
(оповідання Морфій);
г)тема інтелігенції
(п’єса  Біг);
д)тема  митця і влади
(п’єса  Кабала святош, Театральний роман,біографічний роман  Життя пана де Мольєра ).
IV. Підсумок уроку.
Пік цькування Булгакова випав на 1928р. (зняття з постановки драматичних творів, заборона друкувати прозу, ганебні критичні статті з наклепами).

V.    Завдання додому.
1.Риси творчого портрету М.Булгакова.
2.Скласти хронологічну таблицю.
3.Прочитати роман  Майстер і Маргарита


























Урок 2
Тема уроку.  Майстер і Маргарита - вершина творчості М.Булгакова.
Мета уроку. Дати загальну характеристику знаменитого твору, і познайомити учнів із історією його написання та жанрово композиційним особливостями та проблематикою.
Виховувати любов і повагу до художньої майстерності автора.
Обладнання уроку. Ілюстрації, додаткова література.
Тип уроку.Комбінований.



Хід уроку

I   Актуалізація опорних знань.
II   Мотивація теми і мети уроку.
III   Пояснення нового матеріалу.
1.Вступне слово вчителя
Роман писався з 1928 по 1940р.
Відомо шість редакцій роману. Спершу М.Булгаков хотів написати роман про диявола”- сатиричну фантасмагорію із вставною новелою про Христа і Пілата.
Варіанти назв роману були такі:
Чорний маг,Копито інженера,Жонглер з копитом,Син В(…),Гастроль (Воланда), Інженер з копитом. У 1931-1932рр. у роман увійшли образи майстра і Маргарити, а в 1937 1938рр. з’явилося остаточна назва - Майстер і Магарита.

2.Основні проблеми роману.
У творі порушуються найважливіші моральні й філософські проблеми: свобода і насильство, художник і влада, сенс буття людини, духовна сутність світу, кохання, призначення особистості та вибір її позиції.
Показано духовну деградацію суспільства у культурно-історичному контексті, трагедію людини й всього світу.
Цій головній темі підпорядкована інша історія загибелі Ієшуа, трагічна доля майстра і його роману, життя Івана Бездомного, пригоди Воланди з його почетом …

3. “Майстер і Маргарита ”- це “роман у романі ”.Глави про життя 30-их років межують з розповідями на біблійні теми (роман, який пише майстер, інтерпретує відому історію зіткнення Ісуса і Понтія, а також історію жертовної загибелі Христа). Це дає змогу письменникові розглядати сучасність з позиції вічності та через призму християнських цінностей.

II.     Композиція роману. 
 Композиція роману побудована за принципом контрапункту, тобто поєднання різних, відносно незалежних сюжетних ліній, які розвиваються з різною швидкістю.
Це зумовлює певну поліфонію твору, його узагальнюючий характер. У побудові роману вбачається вплив Григорія Сковороди, у трактаті якого “Потоп зміїний ” викладено концепцію про існування трьох світів: земного, космічного і біблійного; кожен з них має дві сторони – зовнішню і внутрішню (невидиму).
У М.Булгакова земний світ уособлюють персонажі з московського життя 30-их років (Берліоз, Римський, Варенуха, Ласточкін та ін.).До космічного належать Воланд і його почет ( Азазелло, Коров’єв-Фагот, кіт Бегемот, Абадонна, Гелла ).
 Біблійний світ постає в історіях про Ієшуа, Понтія Пілата, Левія Матвія, Іуда, Нізу та ін. Така художня структура твору – не просто витвір фантазії митця. Змальовуючи різні світи, М. Булгаков наголошував на розриві між ними.   Люди живуть на Землі і не думають про Бога, про Всесвіт.  Злободенні проблеми відсунули на другий план вічні цінності. А це означає, що світ утратив свою духовну мету і летить у прірву.
Роман Майстер і Маргарита є попередженням людству про наслідки від порушення законів буття.
Характерною рисою композиції є те, що епічна оповідь поєднується авторська позиція.
Одна з найбільших  таємниць роману – біблійний сюжет, який розгортається в уяві майстра. Що це? Євангеліє від Булгакова? Чи Євангеліє від майстра? Або Євангеліє від Воланди, як пишуть у деяких дослідженнях. М. Булгаков не претендував на те, щоб стати євангелістом нового часу. Він лише своєрідно інтерпретував євангельські мотиви і образи. На підставі сюжету роману “Майстер і Маргарита ” можна зробити  висновок, що М.Булгаков розвивав головні ідеї Євангелія від Луки, у якому Христос змальовується як Син Людський.
Але Ієшуа в романі вже не Христос і навіть не його літературна інтерпретація, як вважають деякі дослідники. Ієшуа – це людина, як усі,  і водночас незвичайна.



III.   Проблематика роману. (Записати у зошити)
1.Проблема Добра і зла, оригінальність вирішення її Булгаковим.
2. Митець і влада, її автобіографічна основа.
3.Свобода людини та насилля над особистістю.
4.Занепад суспільства і духовна трагедія людини.
5.Проблема вибору, істинних і фальшивих життєвих цінностей.
6.Призначення людини і сенс її буття.
IV.  Підсумок уроку
“Майстер і Маргарита ” – це своєрідна модель тоталітарної держави, яка знищує людину і людські істини.
М.Булгаков змальовує насильство у широкому історико – філософському контексті, він доводить, що зло є злом, яких би форм воно не набувало, і доля людини завжди була трагічною, доки людство не усвідомить цінності окремої особистості і не повернеться до духовних ідеалів.


V.   Завдання додому
1.Засвоїти особливості композиції роману Майстер і Маргарита .
2.Підготувати детальну розповідь за проблематикою роману.









                               





















Урок 3
Тема уроку .Магічний реалізм роману М.БулгаковаМайстер і  Маргарита”.
Мета уроку .Розглянути основні проблеми роману та засоби їх художнього втілення, дати характеристику головним героям твору, розкрити традиції світової літератури в Майстер і Маргарита .
Обладнання уроку.Ілюстрації, додаткова література.
Тип уроку.Засвоєння нових знань.
I   Актуалізація опорних знань.
1.Які проблеми порушує М.Булгаков у романі Майстер і Маргарита ” ?.
2.Що ви можете сказати про особливості композиції роману ?
II   Мотивація теми і мети уроку.
III   Пояснення нового матеріалу.
1.Вступне слово вчителя
“Рукописи не горять …” – ця фраза стала  лейтмотивом цього роману “Майстер і Маргарита ” і символізує безсмертя людського духу, творчості, добра, любові, волі, християнських ідеалів. Спалений роман майстра про Єршалаїм знову відновлено.
   Отримують нове життя душі майстра і Маргарити. Але куди вони летять у фіналі роману?
Куди потрапляють – у рай чи пекло? Тут ми постаємо перед важливою проблемою світла і спокою, викликає різні думки у дослідників і читачів. Так, одні дослідники вважають, що майстер не заслужив світла, а тільки спокій, тому, що скористався послугами диявола, він сліпо іде за Воландом . Але ж ніякої угоди з дияволом не було?!
І Воланд змушений відпустити вільні душі майстра і Маргарити, бо вони не підкоряються його відомству.
Інші відзначають схожість булгаковської    спокою з ідеалами Г.Сковороди.
2.Бесіда з учнями:
1.В чому оригінальність вирішення Булгаковим проблеми добра і зла”?         
2.Чи мав право письменник зробити викривачем від людського суспільства сатану Воланда?
3.Яку роль у розкритті проблеми добра і зла відіграє епіграф до роману “Рукописи не горять …”?
3.Інформація вчителя.
Щоб зрозуміти роман “Майстер і Маргарита ”, необхідно знати джерела, які використовував автор.
У своєму творі М.Булгаков спирався на традиції Й.Гете “Фауст” – зіткнення (відомий мотив: якщо Бога немає – немає і раю, а звідси – немає й пекла, все дозволено в цьому світі).
Е. – Т.Гофмана (фантастичне перетворення простору і часу), М.Гоголя (“Мертві душі”),Г.Сенкевича (“Камо градеше” – християнські мотиви), В.Соловйова (ідея Вічної Жіночності, Вічної Краси, що втілюється в образі Маргарити) та ін. Окрім того, письменник використовує різні міфи(біблійні, слов’янські, німецькі, швейцарські тощо про Христа, відьом, демонів,).
4.Факти із біографії М.Булгакова.
Проблема митець і влада у романі мають значною мірою автобіографічну основу.
Порівняння образів Ісуса Христа в Біблії.
3.Ієшуа в романі “Майстер і Маргарита ”.
(Ієшуа – це узагальнюючий художній образ, а тому письменник уникає точних історичних збігів; головне для Булгакова значення моральної ідеї, втілення в цей образ).
Майстер теж проходить тернистий шлях до істини, захищаючи ідеали свободи, любов і добра.
IV. Підсумок уроку.
Останні рядки роману прийняті світлою надією – передчуттям спокою. Чому Майстер хвилюється за людей, які живуть порожнім життям, не думаючи про Бога, не боячись пекла. Глибока образа виникає у серці майстра не тільки від того, що люди скривдили його, а ще й тому, що у світі немає місця добру, любові, правди. Усвідомивши це, він відчуває байдужість до всього, розчарування, відчай. Але він мріяв про майбутнє і зберіг віру у людей, у їх кращу долю. Звідси і виникає передчуття спокою в його душі.
Роман “Майстер і Маргарита ” має енциклопедичний зміст, адже він увібрав у себе витоки філософські і біблійні, художні і наукові. Письменник викриває вади соціального устрою, протесту, проти насилля державної системи.
  
V.   Завдання додому
1.Особливості композиції роману.
2.Дати відповідь на запитання: Чи можна вважати роман “Майстер і Маргарита ” сучасним?






Немає коментарів:

Дописати коментар